Home » » Pribadi Orang Betawi

Pribadi Orang Betawi

Walaupun orang Betawi dikatakan agak ke belakang berbanding orang Jawa, Minang dan Madura yang dianggap sebagai kaum pendatang, namun begitu, orang Betawi masih sinonim dengan proses pembangunan yang berlaku di kota ini yang semasa pemerintahan Belanda diberi nama Batavia.
Setelah penjajahan Belanda berakhir, Presiden Sukarno menukar nama Batavia kepada Jakarta kerana nama Batavia tidak begitu sesuai dengan nuansa Indonesia kerana namanya masih berbau Belanda.
Sehingga kini, ahli-ahli sejarah masih belum jelas asal-usul masyarakat Betawi ini sama ada nama Betawi itu sendiri diberikan oleh Belanda kerana orang Betawi juga digelar sebagai Melayu Jawa kerana bahasa dan budayanya berbeza dengan orang Jawa tulen.
Begitu juga dengan jumlah penduduk Betawi. Tokoh-tokoh Betawi juga tidak mengetahui secara jelas jumlah sebenar penduduk Betawi yang kini tinggal berselerak di beberapa buah kawasan di Jabotabek (Jakarta, Bogor, Tangerang dan Bekasi). Ada yang menganggarkan jumlah penduduk Betawi di seluruh Indonesia kira-kira empat juta dan sebahagian besarnya bertumpu di sekitar Jakarta terutama di Condek, Kampung Melayu, Sawah Besar, Tebet dan Depok.
Liku-liku kehidupan orang Betawi sejak dulu hingga sekarang cukup mencabar terutama dalam menyaingi suku-suku peribumi lain seperti Madura dan Jawa yang dikenal amat gigih dan bijak mencium peluang ekonomi di kota metropolitan ini.
Banyak tanah orang Betawi yang terpaksa dikorbankan atas nama pembangunan sehingga beberapa penempatan baru telah disediakan oleh kerajaan untuk memastikan golongan ini tidak merasa terpinggir oleh arus pembangunan pesat yang melanda Jakarta.
Menurut seorang bekas pegawai kerajaan dari suku Betawi, Abdul Razak Mohd, 62, walaupun nenek moyang mereka meninggalkan pesan supaya anak-anak dan cucu-cicit mereka tetap mempertahankan tanah warisan mereka, tetapi hakikatnya banyak tanah penduduk Betawi yang berpindah tangan. Bagi orang Betawi, tanah dan tumbuh-tumbuhan adalah identiti masyarakat Betawi yang perlu dipertahankan.
“Nenek moyang boleh berpesan tetapi anak-cucu mereka tidak dapat menahan jika ada tawaran harga yang lumayan,” kata Abdul Razak yang kini aktif sebagai ahli jawatankuasa Masjid Al-Hijrah, Condek.
Setelah bersembang seketika di pekarangan masjid, Abdul Razak mempelawa penulis meninjau perkampungan yang didiami oleh orang Betawi yang menurut beliau ada ciri-ciri khas yang tetap dijaga oleh suku kaum ini.
“Walau sekaya manapun orang Betawi, mereka akan memastikan rumah mereka redup dengan pokok-pokok buah-buahan kerana mereka tidak lupa bahawa nenek moyang mereka adalah daripada masyarakat petani,” jelasnya bangga.
Tidak hairan, di beberapa perkampungan moden Betawi di sekitar Condek, suasananya lebih tenteram dan sejuk kerana banyaknya pohon-pohon terutama pohon duku, rambutan dan salak.
Keistimewaan lain yang dimiliki oleh orang Betawi adalah loghat bahasanya yang lebih berupa bahasa Melayu pasar atau Melayu rojak. Loghat bahasa Betawi kini begitu meluas digunakan oleh warga kota ini termasuk dalam drama-drama televisyen.
Sebelum ini khabarnya loghat Betawi hanya dianggap bahasa pinggiran tetapi berkat usaha pelawak, pelakon dan penyanyi terkenal, Benjamin Sueb atau lebih dikenali sebagai Benjamin S (kini Allahyarham), loghat bahasa Betawi menjadi ikut-ikutan oleh para remaja dari golongan menengah dan elit.
Sepanjang penglibatannya dalam seni, Benjamin menjadi seperti hero bagi masyarakat Betawi. Kejayaan artis ini dalam dunia hiburan di Indonesia bukan saja kerana bakat semula jadi yang ada pada dirinya tetapi kemampuannya menampilkan suasana Betawi dalam ekspresi seninya. Benjamin begitu berjaya mengangkat loghat bahasa dan budaya Betawi ke tengah-tengah masyarakat Indonesia dengan loghat Betawinya.
Walaupun Benjamin S mungkin dilahirkan untuk menjadi pelawak, orang Melayu Betawi memang dari generasi ke generasi dikenal sebagai kaum yang dalam kehidupan harian mereka gemar berjenaka kerana jika tidak lucu pun, orang yang mendengar loghat mereka menganggapnya lucu.
“Bukan orang Betawi namanya jika tidak pandai melucu,” kata Abdul Razak. Kelucuan bagi orang Betawi seolah-olah membangun optimisme dalam menghadapi kehidupan.
Loghat Betawi banyak menggunakan huruf ‘e’ di hujung perkataannya seperti “Abisnye ni harte bande kita nyang begini luber siape nyang bakal urusin (Habisnya ini harta benda kita yang begini banyak siapa yang bakal mengurusnya) dan “Dasar lu!… tobangke gile (tobangke merujuk kepada orang tua bangka dan gile pula merujuk kepada gila).
Begitu juga dengan kepala menjadi kepale, ngomong-ngomong mahunye ape sih (bicara-bicara mahunya apa), kalu begini terus-terusen, lame-lame gue bise mati bediri, nih (kalau begini terus-menerus, lama-kelamaan saya boleh mati berdiri, nih).
Bagi menggalakkan orang Betawi bekerja keras mencari rezeki, alim-ulamanya sering memainkan pantun yang berbunyi, “Ya Allah ya Rabbi, nyari untung biar lebi, biar bise pegi haji, jiarah kuburan Nabi (Ya Allah Ya Rabbi, cari untung biar lebih, agar boleh pergi haji, ziarah kuburan Nabi).
Selain Benjamin, tokoh lain yang menyebarluaskan penggunaan loghat Betawi sebagai bahasa Melayu pasar yang digemari oleh warga Jakarta adalah penyair besar Chairil Anwar dan wartawan terkenal, Firman Muntaco. Chairil walaupun bukan dari suku Melayu Betawi tetapi sering menampil loghat Betawi dalam karya seninya.
Begitu juga dengan Firman Muntaco yang kolum popularnya “Gambang Djakarte” dalam sebuah akhbar terbitan tahun 1960-an menggunakan sepenuhnya bahasa Betawi.
Melalui kolumnya itu, Firman menceritakan keadaan kehidupan masyarakat ketika itu dalam humor Betawi sehingga kolumnya itu berjaya menaikkan jumlah cetakan akhbar Berita Minggu kepada 400,000 naskhah iaitu satu jumlah amat besar pada zaman itu berbanding akhbar terbesar sekarang iaitu Kompas dengan cetakan sebanyak 800,000 naskhah.
Orang Melayu Betawi juga tidak segan jika kehidupan mereka sebagai penduduk asli Jakarta yang terpinggir didedahkan termasuk menerusi media massa.
Oleh kerana itu, apabila artis Rano Karno menerbitkan drama bersiri paling popular berjudul, Si Doel Anak Sekolahan yang mengisahkan keperitan hidup keluarga Betawi yang hidup merempat di tanah asal nenek moyang mereka, orang Betawi tidak merasakan satu penghinaan tetapi sebagai peniup semangat.
Perwatakan Si Doel (lakonan Rano Karno) adalah cermin kepada kegigihan seorang anak muda Betawi yang berjuang dengan keperitan sebelum akhirnya berjaya memasuki sebuah universiti di Jerman dan menceburkan diri dalam perniagaan.
Sebenarnya, watak yang dibawa oleh Si Doel itu juga adalah gambaran sebenar mengenai kehidupan yang dilalui oleh kebanyakan penduduk Betawi di kota ini yang semakin ramai mendekatkan diri mereka dalam dunia perniagaan.
Sikap orang Betawi yang tidak berdendam dan tidak suka bermusuhan turut menjadi faktor pendukung kenapa orang-orang Cina lebih senang bersahabat dengan orang Betawi.
Bukan sesuatu yang menghairankan jika banyak unsur kecinaan terdapat dalam bahasa dan budaya orang Betawi. Dalam menjalin hubungan itu, orang Melayu Betawi banyak belajar selok-belok berniaga daripada orang Cina yang menurut pandangan orang Betawi, “Orang Cina amat pinter berniaga.”
Belajar daripada sikap orang Cina itu, orang Betawi semakin pintar berniaga dan lebih cenderung bekerja sendiri daripada makan gaji dengan pemerintah. Apabila usia anak lelaki sudah menganjak remaja, ibu bapa mereka sudah mula menyindir agar anak-anak mereka pandai-pandailah mencari wang sekolah sendiri.
Itulah caranya orang tua Betawi mengajar anak mereka agar cepat berdikari seperti yang dilakukan oleh orang Minangkabau.
Berdasarkan pemerhatian juga, suasana di perkampungan orang Melayu Betawi juga lebih menonjol nilai keislamannya. Ini berdasarkan kepada banyaknya terdapat masjid, sekolah pondok (pesantren) dan kedai-kedai yang menjual barangan dari Timur Tengah.
Ini diakui sendiri oleh Abdul Razak yang memberitahu bahawa masyarakatnya amat menekankan soal agama dalam kehidupan harian.
“Perkampungan masyarakat Betawi juga lebih aman daripada kegiatan jenayah dan orang luar juga berfikir banyak kali untuk melakukan jenayah di kampung kami kerana orang Betawi sangat akrab hubungan sesama mereka,” katanya.
Mengenai tokoh-tokoh besar Betawi, beliau berkata, selain memiliki ulama besar seperti Guru Mansyur, Haji Aseni dan Kiai Nur Ali, masyarakat Betawi juga berbangga dengan beberapa samseng yang ditakuti pada akhir abad ke-19 seperti Si Pitung dan Puasa.
Menurut Abdul Razak, dalam masyarakat Betawi, semua orang hebat seperti ulama dan samseng digelar “jagoan” (jaguh). Si Pitung walaupun menjadi kaki pukul terkenal di zamannya tetapi ia masih dianggap pahlawan kerana dia turut memainkan peranan besar dalam menentang musuh masyarakat Betawi termasuk penjajah Belanda.
Ulama masyarakat Betawi juga bukan setakat alim dalam hal keagamaan tetapi juga jaguh dalam dunia persilatan. Oleh kerana itu, masih ramai orang Betawi sehingga kini menggelar ulama mereka dengan panggilan jagoan.
Sebagai penghormatan kepada penduduk asal kota ini, setiap kali perayaan menyambut ulang tahun Jakarta atau penggantian gabenornya, tarian Betawi akan menjadi tarian pembuka tirai selain diadakan pertandingan abang dan nona Jakarta yang disertai oleh jejaka kacak dan gadis cantik dari suku itu.
Walaupun Allahyarham Benjamin sudah tiada, pantun yang terselit dalam salah satu lagunya masih mencuit hati rakyat Indonesia yang antara lain berbunyi, “Dang-dang tut, akar galing-galing, siape yang kentut, ditembak raje maling (raja pencuri).”
“Selain Benjamin, artis yang masih menjadi idola kami adalah P. Ramlee. Orangnya lucu tetapi telah lama filem P. Ramlee tidak dapat lagi ditonton di Indonesia,” kata Abdul Razak menamatkan perbicaraan dengan penulis sehari sebelum sambutan Aidiladha lalu.  (rampaiseri.wordpress.com)

0 komentar:

Posting Komentar

Nulis dah di Mare

Bang

Total Tayangan Halaman

Diberdayakan oleh Blogger.

Label

Pengikut

silahkan nulis Bang